Ga direct naar inhoud

27 juni 2023

Onze eerste indruk van visionOS

App iconen

First things first, de iconen die gebruikt worden binnen visionOS zijn opgebouwd uit 3 lagen. Zodat ze een 3d effect kunnen simuleren zodra je naar een icoon kijkt. Om dit te bewerkstelligen zul je al je app iconen uit 3 lagen moeten opbouwen. Gelukkig hebben Figma daar nette richtlijnen voor opgezet.

Spaces

Apps in visionOS worden geplaatst in een space. Binnenin zo’n Space ben je als developer vrij om windows en/of volumes te creëren. Windows zijn eigenlijk platte panelen en Volumes zijn drie dimensionaal. Allebei kunnen ze vrij binnenin een Space worden geplaatst.

Shared Space

Apps openen standaard binnenin de Shared Space. Deze Shared Space wordt door al de apps gebruikt en die kun je onderling zelf een positie geven binnen die ruimte. Al de apps (windows) worden dus binnen die Shared Space getoond. Naast of onder elkaar.

Full Space

Een Full Space zal, zoals de naam het al zegt, het volledige scherm gebruiken. Waardoor enkel de app bediend kan worden die actief is. Je app zal dus de boel volledig overnemen. Deze manier is vooral interessant als je ARKit functionaliteit wil gebruiken, zoals Hand Tracking om bijvoorbeeld een bal tegen je muur te kunnen gooien.

De App

Er zijn twee mogelijkheden om je app beschikbaar te maken op dit nieuwe besturingssysteem.
De keuze tussen deze mogelijkheden zal vooral gebaseerd zijn op de hoeveelheid werk je wil verzetten.
In het begin zal het wellicht nog niet direct opvallen dat je een generieke ervaring hebt. Maar in de loop der tijd ga je toch merken dat je app een mindere ervaring kan bieden voor je gebruikers en zal het er redelijk slecht uit gaan zien.

Je kan de ervaring vergelijken met het openen van een app die alleen geschikt is gemaakt voor een iPhone op je iPad; het werkt, maar het is niet optimaal.

Generiek

Als je niet specifiek voor visionOS je app build, zal deze wel out-of-the-box werken op de Vision Pro. Dit zal alleen een plat scherm worden waarop de iPad (of iOS) variant getoond zal worden. Deze zal dus geen gebruik maken van de nieuwe designelementen. Er wordt simpelweg gewoon de iPad of iOS variant binnen de shared space getoond. 

Vision compatible

Wil je echter wel gebruik maken van de nieuwe designelementen en mogelijkheden die visionOS biedt, zal je je app moeten gereed maken. Op die manier is de nieuwe ‘glazen’ style en verbeterde interactie direct inzetbaar.

Dark Modus

Sinds iOS13 hebben verschillende toestellen de beschikbaarheid over dark modus. Een hoop apps houden daar ook al rekening mee. Maar hoe zit dit in visionOS? Aangezien je natuurlijk je headset op klaarlichte dag en tegelijk ook middernacht kan gebruiken. Binnen visionOS legt Apple vooral de nadruk op het gebruik van hun ‘Glass Effect’. Glazen panelen. Omgevingslicht wordt door deze glazen panelen beperkt doorgelaten afhankelijk van de lichtintentie.

Een eerste indruk van de simulator

En nu?

Komende tijd gaan we eens lekker experimenteren met dit nieuwe besturingssysteem en zien wat we er allemaal mee kunnen. Houd onze socials in de gaten om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom Apple’s Vision Pro en visionOS.

Sparren over de mogelijkheden van Apple Vision Pro?

Laten we samen een kop koffie drinken.


  • Samen met jou ontwikkelen we de beste mobiele apps. Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables, auto's. En daar worden wij blij van. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Dutch Digital Agencies
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Torenallee 3, 5617 BA
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
Locatie