Ga direct naar inhoud

16 mei 2023

Waarom we straks vooral nog super-apps gebruiken

Mobiele ontwikkelingen zijn er continu. Maar sommige ontwikkelingen zijn voelbaar groter. En straks de normaalste zaak van de wereld. De opkomst van super-apps lijkt zo’n ontwikkeling. Dit wordt de nieuwe manier van apps gebruiken. In eerste instantie binnen het bedrijfsleven. En later waarschijnlijk ook voor consumenten. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt bijvoorbeeld al dat in 2027 meer dan 50% van de wereldwijde populatie dagelijks actieve smartphone gebruikers, meerdere super-apps gebruiken. Had jij er al eens van gehoord, van super-apps? Waarschijnlijk wel. Toch is het allemaal nog erg nieuw en in ontwikkeling. Dat is ook precies de reden dat ik er graag iets meer over toelicht. Wat zijn super-apps nou precies? Hoe werken ze? En vooral: waarom zijn super-apps the next big thing in mobile? Je leest in dit artikel meer over de voordelen van super-apps en waarom het goed is om als bedrijf na te denken over de komst van super-apps. Met andere woorden: wanneer stap jij in?

Super-apps: wat zijn het precies?

Het woord super impliceert iets groots. En dat is ook - even simpel gezegd - een super-app. Een ‘grote’ app waarbinnen meerdere diensten, functies en kenmerken verzameld zijn in verschillende mini-apps. Het grote voordeel voor gebruikers is dat zij niet steeds een andere app hoeven te openen. Binnen super-apps heb je namelijk de mogelijkheid om zelf onafhankelijke mini-apps te ontdekken en te activeren, maar ook te verwijderen. Zo ontstaat er dus een sterk gepersonaliseerde digitale ervaring binnen één app.

Ter verduidelijking: denk bijvoorbeeld aan het gebruik van social media, betalingen, winkelen en het regelen van een overnachting of vervoer. Allemaal binnen dezelfde app. Mini-apps worden niet beschikbaar gesteld in een specifieke app store of marktplaats, maar worden dus vanuit een super-app gevonden en geactiveerd.

Een aantal mogelijkheden via mini-apps binnen de super-app WeChat

  • Instant messaging - spraak- en tekstberichten verzenden en ontvangen.

  • Moments - delen van foto’s, video’s met vrienden.

  • Payment - WeChat pay is een geïntegreerde betaalfunctie.

  • Mini programs - Lichtgewicht apps die binnen de WeChat app draaien. In deze apps kun je o.a. winkelen. spelletjes spelen etc.

  • Video & Spraakoproepen - Gratis videobellen

  • Location based services - Gebruikers krijgen de mogelijkheid lokale bedrijven en diensten te vinden en te beoordelen.

Waarom een super-app ontwikkelen?

Een super-app is handig omdat je meerdere diensten en functies samenvoegt in één app. Dat is ook de essentie van super-apps: meer kunnen doen in minder stappen. En natuurlijk: de aandacht van gebruikers zo lang mogelijk vasthouden binnen de app. Gebruikers hoeven niet steeds te schakelen tussen verschillende apps, maar kunnen alles doen binnen dezelfde omgeving. 

Denk bijvoorbeeld aan financiële diensten. Hoe handig zou het zijn, wanneer je in staat bent binnen één app al je rekeningen bij verschillende banken in te zien en transacties uit te voeren? En dat je via dezelfde app meteen ook inzage hebt in je verzekeringen en hypotheek?

Ook voor het organiseren van goed werkgeverschap, is een super-app gunstig. Je kunt er een betere werkervaring mee creëren. Omdat je door meerdere diensten bij elkaar aan te bieden, medewerkers in staat stelt naadloos te communiceren met platforms en afdelingen. Dit verbetert de samenwerking en zorgt voor meer efficiëntie. Er kan doelmatiger worden samengewerkt.

In het algemeen zijn we met super-apps in staat om onze communicatie, onderling en met klanten en partners, te vergemakkelijken en verbeteren.

Welke uitdagingen zijn er (nog)?

Technologie is niet de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van super-apps. De handen op elkaar krijgen vanuit verschillende bedrijven en stakeholders om een geïntegreerd systeem te creëren, zal veel vaker een grotere uitdaging vormen. Evenals de eerder al genoemde privacywetgeving die het delen van data belemmert. Waar nu nog veel data binnen verschillende apps verzameld worden, zitten deze data bij een super-app allemaal bij elkaar in één app. In het geval van een lek, zijn de gevolgen dus nog groter. 

Tot slot is het ook belangrijk om rekening te houden met de zeer diverse gebruikersgroep. Gebruikers willen op allerlei verschillende manieren met apps interacteren. Het goed ontwerpen van een super-app en het consistent integreren van mini-apps, is zeer belangrijk om een hoge adoptie te behalen.  

Een super-app ontwikkelen voor jouw organisatie?

Super-apps zijn the big next thing in mobile. Een tech-trend om in de gaten te houden. Verschillende grote tech-leveranciers hebben hun pijlen al gericht op het aanbieden van super-apps. En hoewel China natuurlijk een hele andere markt is dan onze Westerse markt, is de potentie al goed zichtbaar. Diensten en functies kunnen meer dan ooit afgestemd op specifieke wensen en behoeften worden aangeboden. Vooral de jonge generaties die met smartphones zijn opgegroeid, eisen vandaag de dag krachtige en gebruiksvriendelijke mobiele ervaringen. Super-apps komen hierin tegemoet. Met super-apps creëren we een nieuw soort gebruikerservaring. Eentje waar we ook als consumenten zeker voor openstaan, is mijn gedachte. De tijd zal het leren.

Wil je sparren over super-apps?

Laten we een kop koffie drinken.


  • Samen met jou ontwikkelen we de beste mobiele apps. Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables, auto's. En daar worden wij blij van. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Dutch Digital Agencies
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Torenallee 3, 5617 BA
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
Locatie