Ga direct naar inhoud

08 mei 2025

Snelle, makkelijke & consistente gebruikerservaring voor Plein.nl

Klanten willen snel, makkelijk en betrouwbaar kunnen winkelen. En dat is precies waar de Plein-app in uitblinkt. Wat ooit een simpele app was voor productbestellingen, is inmiddels een onmisbaar onderdeel van hun digitale strategie. Maar hoe maken we deze app nóg beter? Hoe zorgen we ervoor dat klanten sneller kunnen kopen? Maar ook dat Plein zo kosten verlaagt? Samen hebben we de app naar een nieuw niveau getild. Lees hoe we groeien naar nog meer snelheid, gebruiksvriendelijkheid en vooral consistentie.

Klanten sneller en betrouwbaarder laten bestellen

Sinds onze lancering van de Plein-app heeft deze altijd goed gepresteerd, maar doorlopende verbeteringen maakten de applicatie nog krachtiger. Zo bleek dat de app soms nog te traag was en dat de ervaring niet altijd consistent voelde met de website. Ook misten onze eerste MVP-versie enkele functionaliteiten die wel op de website beschikbaar waren, zoals het snel terugzien van eerdere bestellingen. Bovendien wilde Plein de app als verkoopkanaal beter gebruiken, met gepersonaliseerde meldingen en snellere bestelprocessen.

Wat is nodig om klanten sneller hun producten te laten bestellen, maar ook dat de app zich meer als een vertrouwde winkelomgeving aanvoelt? De oplossing moest simpel zijn, maar impact hebben. En dat was precies wat we voor Plein ontwikkelde.

Stapsgewijs bouwen naar een volwaardige app

Het startschot voor de Plein app begon al in 2022. We begonnen met een Minimum Viable Product (MVP), ofwel een snelle versie van de app die vooral de basisfunctionaliteiten bevatte. De app had alles wat je nodig had om te bestellen, maar sommige zaken liepen  nog via de website.

Het doel nu was ook duidelijk: zorg ervoor dat klanten niet de app verlaten om verder te gaan op de website.

Een volledige upgrade van de app

Het antwoord lag in een stapsgewijze doorontwikkeling van de app om zo de klantreis te optimaliseren. We brachten de app up-to-date, zorgden voor een strakker design, en voegden nieuwe functionaliteiten toe die de klant beter bedienen.

Impact samengevat?
  • Redesign van de app: Het design was niet consistent met de website. Klanten hadden het gevoel dat ze in twee verschillende werelden zaten. De app kreeg een upgrade om visueel perfect aan te sluiten op de website. Zo creëerden we consistentie in alles: van de navigatie tot het uiterlijk van de app.

  • Verbeterde snelheid: Klanten gaven aan dat de app soms traag was. We hebben de backend geoptimaliseerd, waardoor de laadtijden flink zijn verkort. Nu kun je gewoon door je winkelwagentje heen scrollen, zonder onderbrekingen.

  • Gepersonaliseerde pushnotificaties: Dankzij de nieuwe personalisatie-algoritmes weet de app nu wat je zoekt, en krijg je precies de juiste meldingen. Zo wordt het voor klanten nog makkelijker om snel terug te keren en hun producten te bestellen.

  • Verbeterde functionaliteit: Oude bestellingen die je voorheen alleen via de website kon bekijken, kun je nu direct in de app zien. Dit houdt je binnen de app, wat de gebruikerservaring verbetert en zorgt voor meer gemak.

Samenwerken aan een top ervaring

Bij Unlock geloven we in de kracht van samenwerking. In plaats van een eenmalige oplossing, hebben we de app stap voor stap verbeterd. Altijd met de gebruiker in gedachten. Testen, verbeteren en opnieuw testen was de sleutel.

Wat hebben we gedaan?
  • Iteratief werken: Elke verandering werd getest en geoptimaliseerd. Dit maakte het mogelijk om snelle aanpassingen te doen en te kijken wat daadwerkelijk goed werkte voor de gebruiker.

  • AB-testen: In plaats van aannames maakten we keuzes op basis van harde data. Wat werkte op de website, werkte ook op de app. Maar we testen ook nieuwe, app-specifieke functies om de klant te verrassen.

  • Versterken van de gebruikerservaring: Het redesign was niet alleen visueel; we hebben alles getest: van de zoekfunctionaliteit tot het afrekenproces. Elke stap is geoptimaliseerd voor de best mogelijke gebruikerservaring.

Eenvoud en impact als basis

De Plein-app is nu sneller, consistenter en gebruiksvriendelijker dan ooit tevoren. Dankzij deze samenwerking heeft Plein niet alleen de technische kant van de app verbeterd, maar ook de klantreis sterk geoptimaliseerd. Op naar nog meer gelukkige klanten en bestellingen.

Met de voortdurende focus op personalisatie en klanttevredenheid is de Plein-app klaar om de komende jaren nog verder te groeien. En wij staan naast ze om ervoor te zorgen dat de app blijft verbeteren – simpel, maar effectief.

Benieuwd hoe we jouw gebruikerservaring naar het volgende niveau kunnen tillen? Neem gerust contact op!


  • Samen ontwikkelen we digitale producten die jouw business verbeteren.
  • Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables en auto's. We ontwikkelen native apps, hybride apps of je complete applicatielandschap, altijd om het leven van je gebruikers makkelijker en mooier te maken.
  • Digitale producten met impact op je business. Daar zorgen we voor. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Essenstraat 1, 5616 LG
    Rotterdam - Westblaak 122A, B, 3012 KM
    Amsterdam - Hendrikkade 21d, 1012 TL
  • Dutch Digital Agencies Quality system Certification
Locatie